ΥΠ.ΠΡΟ.ΠΟ
Πολυμέσα
Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ, στη Βουλή (21/06) κατά τη συζήτηση επερώτησης της Ν.Δ. για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη
 
 
Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ,
στη Βουλή (21/06) κατά τη συζήτηση επερώτησης της Ν.Δ. για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη


Αθήνα, 22 Ιουλίου 2010


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν τα προηγούμενα χρόνια συζητούσαμε με έκδηλη αγωνία, για την προοπτική του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, είχαμε την ευκαιρία, να εκφράσουμε όλοι μας, τη συμφωνία μας μεν, με διαφορετικές προσεγγίσεις δε, όσον αφορά την εξέλιξη αυτού του έργου.

Στην κριτική της εποχής εκείνης, της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ότι το έργο καθυστέρησε, λόγω της αδράνειας των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, σας λέγαμε ότι αυτή η κριτική είναι άδικη, γιατί ουδέποτε το έργο αυτό καθυστέρησε, λόγω της αδράνειας των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ ή της όποιας ελληνικής κυβέρνησης.

Το έργο αυτό καθυστέρησε τα προηγούμενα χρόνια είτε λόγω των διαφορετικών οικονομικών επιδιώξεων και των στρατηγικών σχεδιασμών της Ρωσίας είτε λόγω των πολιτικών ανακατατάξεων, που είχαν στο μεταξύ συντελεστεί στη Βουλγαρία και στη συνέχεια των διαφορετικών επιδιώξεων που δημιουργήθηκαν στη χώρα αυτή.

Πότε δεν το δέχθηκε η Νέα Δημοκρατία. Και σήμερα, τρεις μέρες μετά την πρώτη ανακοίνωση από τη βουλγαρική πλευρά, ότι σκέφτεται πολύ σοβαρά να σταματήσει την εξέλιξη αυτού του έργου -ή τουλάχιστον να αποχωρήσει η Βουλγαρία- σπεύδει η Νέα Δημοκρατία να καταθέσει επερώτηση προς την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, πάλι για τον ίδιο λόγο, εγκαλώντας την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για καθυστερήσεις, για μια καθυστέρηση, η οποία δεν οφείλεται στην ίδια, αλλά που οφείλεται ξανά στη Βουλγαρία.

Τα λέω αυτά, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να συνεννοηθούμε. Η αλήθεια είναι ότι όταν μιλάμε για ενεργειακούς αγωγούς, ενεργειακούς σχεδιασμούς στην Αίθουσα αυτή, θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας ότι δεν συζητούμε για μικρούς επαρχιακούς δρόμους στην ελληνική επικράτεια. Μιλάμε για έργα κορυφαίας πολιτικής και οικονομικής σημασίας. Σε κάθε περίπτωση, ας καταλάβουμε επιτέλους, ότι τα συμφέροντα της Ελλάδας καταλαμβάνουν ελάχιστο χώρο στην παγκόσμια γεωπολιτική σκακιέρα στον τομέα της ενέργειας. Οι συζητήσεις, οι διαπραγματεύσεις, οι αντιπαραθέσεις και οι σχεδιασμοί όσον αφορά τη χάραξη των αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή μας, μας ξεπερνούν. Τέλεια και παύλα! Και, μάλιστα, μας ξεπερνούν σε όλα τα επίπεδα.

Εάν και κατά πόσο η Ελλάδα οφείλει όλα τα προηγούμενα χρόνια και τώρα και στο μέλλον να επιχειρεί με κάθε τρόπο επίμονα, από όλες τις πλευρές, διά της διπλωματικής οδού, διά της οικονομικής συνεργασίας, δια των ενεργειακών σχεδιασμών να καταλάβει κάποιο χώρο και να συμμετάσχει στο ενεργειακό γίγνεσθαι της περιοχής, αυτό αποτελεί εθνικό στόχο, όπως σωστά ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Σιούφας και ο Υφυπουργός κ. Μανιάτης ανέφεραν προηγουμένως. Αποτελεί εθνικό στόχο και ως εκ τούτου δεν παρέχει τα περιθώρια σε εμάς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να σκιαμαχούμε για πράγματα τα οποία μας ξεπερνούν. Αυτά, για να συνεννοούμαστε.

Τι συμβαίνει εδώ; Εδώ συμβαίνουν αυτά τα οποία είχαμε ήδη προβλέψει, αυτά που φοβόμασταν όλοι, και εσείς και εμείς όλοι όσοι με πραγματικό ενδιαφέρον σταθήκαμε σ' αυτό το μεγάλο έργο, στον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Άλλαξε η κυβέρνηση στη Βουλγαρία, ναι ή όχι; Υπάρχει μια νέα κυβέρνηση, η οποία εξελέγη με το πρόγραμμά της να αμφισβητεί τον αγωγό και γι’ αυτό από την πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων του νέου Πρωθυπουργού στη Βουλγαρία, επί κυβερνήσεως βεβαίως Νέας Δημοκρατίας, υπήρξαν οι πρώτες δηλώσεις. Σας μιλώ για το περσινό καλοκαίρι και συγκεκριμένα για τον Ιούλιο του 2009, πριν από τις ελληνικές εθνικές εκλογές. Οι δηλώσεις ήταν σαφείς: «Θα επανεξετάσουμε, θα επαναπροσδιορίσουμε τον αγωγό με βάση τις περιβαλλοντικές ανησυχίες», τις οποίες τότε το νέο κυβερνών κόμμα εξέφραζε και είχε ήδη εκφράσει στην προεκλογική του περίοδο. Και αυτό πράττουν.

Τώρα, εγώ δεν στέκομαι στις αναλύσεις των διπλωματικών κύκλων περί του νέου πολιτικού προσανατολισμού της κυβέρνησης της Βουλγαρίας, ότι είναι περισσότερο φιλοαμερικανική απ’ ότι η προηγούμενη. Δεν στέκομαι σ' αυτό καν. Εκείνο, όμως, στο οποίο οφείλουμε να σταθούμε, είναι στο τι κάνουμε εμείς, το τι κάνει η Ελληνική Κυβέρνηση. Και η Ελληνική Κυβέρνηση συνεχίζει, όπως δια όλων των επισήμων τρόπων το έχει εκδηλώσει, είτε δια των συναντήσεων του Πρωθυπουργού στο τελευταίο εννεάμηνο είτε δια των συναντήσεων του αρμοδίου Υφυπουργού Ενέργειας, του κ. Μανιάτη, με τους αρμοδίους της Ρωσίας και της Βουλγαρίας, είτε δια της διπλωματικής οδού, δια της παρακολούθησης συνεχώς και αδιαλείπτως των εξελίξεων, παραμένοντας σταθεροί και προβάλλοντας σταθερά την άποψή και τη θέση μας όσον αφορά τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και μάλιστα, αντιδρώντας και στην επιχειρηματολογία εκείνη ακόμα και των Αμερικανών, ακόμα και οποιωνδήποτε άλλων ήθελαν να εμφανίζουν τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη ως απαγορευτικό των άλλων αγωγών στην περιοχή.

Η δική μας θέση παραμένει σταθερή. Εμείς πιστεύουμε στο ευρωπαϊκό σχέδιο για την ανάπτυξη των ενεργειακών σχεδιασμών, το οποίο σημαίνει από την μία πλευρά, διαφοροποίηση των πηγών του ενεργειακού εφοδιασμού και από την άλλη πλευρά, απελευθέρωση των αγορών ενέργειας και ασφάλεια του εφοδιασμού.

Σε αυτήν την κατεύθυνση ακριβώς ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη παραμένει ένας από τους βασικούς στόχους της ενεργειακής μας πολιτικής, παράλληλα με τους άλλους αγωγούς οι οποίοι αναπτύσσονται και σχεδιάζονται στην περιοχή. Όμως, αυτό δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μας κάνει να ξεχνούμε ότι οι άλλοι, εκείνοι οι οποίοι έχουν το μαχαίρι και το καρπούζι στο χέρι τους, δηλαδή οι Ρώσοι οι οποίοι διαθέτουν το χρήμα, την τεχνογνωσία, τις υποδομές, τα πετρέλαια και το φυσικό αέριο, που βεβαίως αποτελούν μία από τις κορυφαίες παγκόσμιες δυνάμεις στο χώρο της ενέργειας, ενδιαφέρονται και για εναλλακτικούς δρόμους και σχεδιασμούς. Ούτε είναι τυχαίο γεγονός ότι δύο ημέρες μετά τη δήλωση του Πρωθυπουργού της Βουλγαρίας υπήρξε συνάντηση Ρωσίας–Ρουμανίας για να εξετάσουν το ενδεχόμενο να περάσει ο αγωγός μέσω των ρουμανικών εδαφών, ούτε είναι τυχαίο γεγονός οι νέες συνεργασίες Ρωσίας και Τουρκίας στους ενεργειακούς σχεδιασμούς.

Εμείς, όμως, η Ελλάδα, ως χώρα, ως ένας πολιτικός κόσμος ο οποίος σκέφτεται με βάση το εθνικό συμφέρον και πάντοτε στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχουμε ένα και μοναδικό καθήκον: Να ενισχύσουμε τις παρεμβάσεις μας σε διεθνές επίπεδο, η Κυβέρνηση, η Αντιπολίτευση, η Βουλή, οι Βουλευτές δια της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας, προκειμένου να πιέσουμε, να προβάλλουμε την αναγκαιότητα των πολλαπλών διόδων προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, να απαιτήσουμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση πολλαπλή υποστήριξη σε όλα τα επίπεδα. Και πρέπει να σας πω ότι είμαι απόλυτα βέβαιος ότι προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται η Κυβέρνηση, όπως ακριβώς είναι και η δέσμευση του Πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου, όσον αφορά τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας. Και θέλω κύριε Σιούφα να σας ευχαριστήσω για μία ακόμα φορά για την καλοσύνη σας να αναφέρεστε στη δική μου συμβολή, όσον αφορά τη δημιουργία της αγοράς ενέργειας στην νοτιοανατολική Ευρώπη…

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΙΟΥΦΑΣ: Είναι η πραγματικότητα, κύριε Υπουργέ!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ: Δεν είναι σύνηθες, κύριε Πρόεδρε. Σας διαβεβαιώ ότι αυτά που έχω ακούσει από εσάς και από τον Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή δεν τα έχω ακούσει από το δικό μου χώρο, παρά το γεγονός ότι πολλοί συνάδελφοι του ΠΑΣΟΚ, Υπουργοί, εθήτευσαν και έχτισαν πάνω στις δικές μου πρωτοβουλίες εκείνης της εποχής. Εν πάση περιπτώσει, όμως, σας διαβεβαιώ ότι ο Γιώργος Παπανδρέου και η Κυβέρνησή του σταθερά εργάζονται στην κατεύθυνση της υποστήριξης της δημιουργίας των αγωγών όχι μόνο του Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, αλλά και όλων.

Μία δική μου συμπλήρωση, μία θέση και μία ευχή. Ας ελπίσουμε όλη αυτή η ιστορία κάποτε να τελειώσει και να τελειώσει οριστικά. Και αυτό πρέπει να το αντιληφθεί και η Βουλγαρία, η Βουλγαρική Κυβέρνηση, προς όφελος και της Βουλγαρίας και της Ελλάδος, γιατί είναι κρίμα να κρατείται ως όμηρος ο αναπτυξιακός σχεδιασμός και στην Ελλάδα και στην Αλεξανδρούπολη και στη Θράκη και στη Βουλγαρία. Είτε θα κάνουμε αγωγούς είτε θα αναδείξουμε άλλους τρόπους ανάπτυξης των περιοχών, αλλά κάποτε όλη αυτή η συζήτηση πρέπει να τελειώσει!
Σας ευχαριστώ πολύ.
 

 

 
Ημ. Έκδοσης:22/06/2010 Share Εκτύπωση
| | |