ΥΠ.ΠΡΟ.ΠΟ
Πολυμέσα
Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επερώτησης της ΝΔ σχετικά με την εξυγίανση του ΟΣΕ
 
 
Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επερώτησης της ΝΔ σχετικά με την εξυγίανση του ΟΣΕ


Παρασκευή, 25 Ιουνίου 2010


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Επιτρέψτε μου καταρχάς να ευχηθώ στους συναδέλφους της Ν.Δ. καλή επιτυχία στο συνέδριό τους σήμερα. Εύχομαι να έχετε έναν γόνιμο και ουσιαστικό διάλογο και ελπίζω ότι θα πάρετε γενναίες αποφάσεις έτσι ώστε να συμβάλλετε και εσείς σε αυτό το οποίο αναζητούμε όλοι μας. Την λύση από την κρίση, την έξοδο από την κρίση να την δώσει το πολιτικό σύστημα. Και επιπλέον ελπίζω να πάρετε γενναίες αποφάσεις έτσι ώστε να συμβάλλετε και εσείς στην εξυγίανση του πολιτικού συστήματος, στην λύτρωση της χώρας, στην κάθαρση, τη διαφάνεια , την οικονομική ανόρθωση της χώρας, την ανάπτυξη και την κοινωνική δικαιοσύνη. Σήμερα όμως εδώ στη Βουλή συζητάμε για την κατάσταση στον ΟΣΕ, στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Ένα θέμα που «πονάει». Και πονάει γιατί είναι πλέον εμφανής η ζημία που προκάλεσε στον ΟΣΕ η διακυβέρνηση της Ν.Δ. με την παράλογη, φαύλη και εντελώς ανορθολογική πολιτική σας. Σε έναν τόσο σημαντικό και ιστορικό τομέα για τη χώρα, όπως αυτόν των σιδηρόδρομων.

Διατυμπανίζετε ότι το 2008, είχατε ξεκινήσει μια προσπάθεια εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ.

Και σας ρωτάω, κύριοι συνάδελφοι, που είναι τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειάς; Ποια είναι; Γιατί κανείς πολίτης και φυσικά κανείς εργαζόμενος στον ΟΣΕ δεν είδε τίποτα. Στην μνήμη μας έρχονται καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης σήμερα οι παλινωδίες που επέφεραν οι τρείς αλλαγές στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, μέσα σε πεντέμισι χρόνια. Ανεξάρτητα από τις προθέσεις και την συμβολή του καθενός, των παρισταμένων, αγαπητών συναδέλφων, του κ. Στυλιανίδη και του κ. Χατζηδάκη αλλά και του κ. Λιάπη.

Ανεξάρτητα επαναλαμβάνω από τις προθέσεις το γεγονός και μόνο της αλληλοδιαδοχής, μέσα σε πέντε χρόνια, τρείς Υπουργοί και γύρω στις έξι αλλαγές στις διοικήσεις, αυτό είναι ένα δείγμα. Είναι προφανές ότι όλες αυτές τις αλλαγές, σε κάθε περίπτωση είχαν ένα αποτέλεσμα. Την αναποτελεσματικότητα του οργανισμού.

Η περιθωριοποίηση και η απαξίωση του Ελληνικού Σιδηροδρόμου και ο αποκλεισμός του από τον σχεδιασμό των διευρωπαϊκών συνδυασμένων μεταφορών καθώς και η απομάκρυνσή του από τη σύνδεση με τα Ευρωπαϊκά δίκτυα είναι τα αποτελέσματα αυτής της περιόδου. Αυτά θυμόμαστε όλοι και τίποτα άλλο.

Η περίοδος της Ν.Δ. ήταν η περίοδος της πλήρους αποτυχίας για τη λειτουργία του ΟΣΕ, των θυγατρικών του και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μας θυμίσατε ότι το 2007 έγινε η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, αποσχίστηκαν οι κλάδοι υποδομών και λειτουργίας από τον ΟΣΕ και μεταφέρθηκαν στον ΕΔΙΣΥ και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Αυτή η διαδικασία αναδιάρθρωσης και διαχωρισμού είναι μια διαδικασία που έγινε με απαράδεκτα άτσαλο και ερασιτεχνικό τρόπο, πρωτοφανή για αντίστοιχες διαδικασίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με αποτέλεσμα το ακόμα μεγαλύτερο ξεχαρβάλωμα ενός ήδη προβληματικού οργανισμού.

Οι όποιες διαδικασίες υπήρχαν μέχρι τότε, οι οποίες δικλείδες ελέγχου και στελεχιακό δυναμικό αποδυναμώθηκαν σε σημείο μάλιστα εξαιρετικά επικίνδυνο και φοβάμαι ότι αυτό ευνόησε ακόμα περισσότερο την κακοδιαχείριση και άλλα νοσηρά φαινόμενα που, χωρίς να ψάξουμε ιδιαίτερα έχουμε αρχίσει να τα βρίσκουμε μπροστά μας.

Ας σταθούμε για λίγο στη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων και των οικονομικών του Ομίλου, δεν έχει γίνει αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, αλλά η ουσία είναι ότι δεν υπάρχει επαρκές σύστημα διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας και των παγίων του ΟΣΕ. Η διαχείριση των αποθεμάτων του Ομίλου είναι ανύπαρκτη.

Και μάλιστα, αυτό είναι ένα θέμα το οποίο στο παρελθόν έχουν θέσει οι εξωτερικοί ελεγκτές που υπήρξαν κατά καιρούς, οι οποίοι είχαν αφήσει έγγραφες δεσμεύσεις και ζήτησαν οικονομικές καταστάσεις έτσι ώστε η Διοίκηση να τα επιλύσει άμεσα. Φυσικά δεν έγινε τίποτα, ούτε προσπάθεια, ούτε και λύση.

Δεν υπήρξε επίσης συγκεκριμένο πλάνο επενδύσεων, όπως προβλέπεται ρητά από τον νόμο.

Δεν υπάρχει σύστημα για την κατάρτιση λεπτομερούς προϋπολογισμού και για την στενή παρακολούθηση της εκτέλεσής του. Και ποιο είναι το αποτέλεσμα; Ελλιπέστατος έλεγχος των δαπανών.

Όπως ελλιπέστατο είναι και το σύστημα κοστολόγησης και δεν χρησιμοποιείται ουσιαστικά.

Όπως επίσης είναι ανεπαρκής η διαχείριση σε όλους τους τομείς καθώς υπάρχουν τρομερές ελλείψεις σε στελέχη και η πληροφορική έχει κολλήσει και κακοφορμίσει.

Μια κατάσταση αποδιοργάνωσης που δημιουργεί σήμερα σοβαρά εμπόδια και σοβαρές καθυστερήσεις στην εκπόνηση του οποιουδήποτε σχεδίου για τη νέα διοίκηση και βεβαίως και για το υπουργείο.

Σταθήκατε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στη διακυβέρνηση των προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, αλλά προφανώς η μνήμη σας είναι ή επιλεκτική ή εξαιρετικά ασθενής. Ξεχνάτε προφανώς ότι παραλάβατε το 2004 ένα χρέος του Οργανισμού 3,2 δις. Ευρώ και παραδώσατε ένα υπερτριπλάσιο χρέος το 2009 που ξεπερνάει τα 9 δις.

Οι υπηρετούντες εργαζόμενοι ανήλθαν στον αριθμό των 7.000 ατόμων το 2008 με ετήσιες δαπάνες μισθοδοσίας 440 εκατ. Ευρώ. Αυτές ήταν οι ενέργειες, αυτές οι παραλείψεις και αυτά τα αποτελέσματα της εξυγίανσης και του προγράμματος εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ.

Το 2004 παραλάβατε έτοιμο πρόγραμμα για την περίοδο 2001-2005 που αφορούσε στην αναγέννηση του ελληνικού σιδηροδρόμου, ύψους 5,5 δις. Ευρώ, ικανό να ολοκληρώσει την ΠΑΘΕ και το μόνο που κατορθώσατε ως κυβέρνηση ήταν να απεντάξετε πόρους πάνω από 700 εκατ. Ευρώ, παραπέμποντας στο άδηλο μέλλον τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του.

Και όπως ανέφερε ο υπουργός ο κ. Ρέππας στην εξαιρετική ομιλία του ήδη στο Γ’ ΚΠΣ απεντάχθηκαν έργα πάνω από ένα δις ευρώ, ενώ την περίοδο 2007-2010 από το 1,5 δις. δεν απορροφήθηκε ούτε ένα ευρώ από το ΕΣΠΑ. Για να μην κάνω λόγο για τα διάφορα σκάνδαλα προμηθειών, αναθέσεων και απώλειας υλικών στον ΟΣΕ με τα οποία ήδη ασχολείται η δικαιοσύνη, δυστυχώς την τελευταία περίοδο ασχολείται και η εξεταστική επιτροπή για την υπόθεση της Siemens, γεγονότα που επιβάρυναν τον όμιλο σε ποσοστό πάνω από 40% του ελλείμματος.

Όλα αυτά, λοιπόν , που εσείς θεωρείτε προσπάθεια «εξυγίανσης» είναι δυστυχώς αυτά που έχουν καταστήσει τον ΟΣΕ σήμερα, ως την πιο προβληματική ΔΕΚΟ στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μέσα στους πολύ λίγους μήνες που βρίσκεται στην εξουσία έχει αναλάβει όλες τις πρωτοβουλίες σε μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση από πλευράς δημοσιονομικής, σε μια κατάσταση όπου τα πάντα είναι ενταγμένα μέσα στο πρόγραμμα εξόδου της χώρας από την κρίση με έναν αποκλειστικό στόχο.

Με στόχο την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών και τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού οργανισμού στα σύγχρονα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα που θα εξυπηρετεί τον πολίτη και θα αποτελεί παράδειγμα εθνικής υπερηφάνειας για τη λειτουργία και την προσφορά του στον πολίτη, στον ελληνικό λαό, στην οικονομία και στον τουρισμό της χώρας μας και όχι να αποτελεί ένα αρνητικό παράδειγμα και να καθιστά τη χώρα μας δακτυλοδεικτούμενη και δέκτη σχολίων σχετικά με κακοδιαχείριση, διαφθορά και αδιαφάνεια.

Σας ευχαριστώ πολύ

 

 

 
Ημ. Έκδοσης:25/06/2010 Share Εκτύπωση
| | |