ΥΠ.ΠΡΟ.ΠΟ
Πολυμέσα
Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου και Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ, στη Βουλή(28/7) στην συζήτηση για το νομοσχέδιο για τη δημοσιονομική διαχείριση και ευθύνη.
 
 
Ομιλία Χρήστου Παπουτσή, Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου και Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ, στη Βουλή(28/7) στην συζήτηση για το νομοσχέδιο για τη δημοσιονομική διαχείριση και ευθύνη.

Πέμπτη, 29 Ιουλίου 2010

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι η στιγμή στην οποία αναγνωρίζουμε όλοι ότι δεν μπορούμε να προχωρήσουμε με τις ίδιες διαδικασίες, με τους ίδιους μηχανισμούς διαχείρισης, στον ίδιο δρόμο τον οποίο ακολουθήσαμε τα προηγούμενα χρόνια και οδηγηθήκαμε στην κατάσταση που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα μας.

Αναμφίβολα, βρισκόμαστε σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία και αναφέρομαι στη διεθνή, αλλά και στην εσωτερική συγκυρία. Όμως, ιδιαίτερα για την εξωτερική συγκυρία, όπου η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να τη λαμβάνει υπόψη, δεδομένου ότι συμμετέχουμε στην παγκόσμια και στην ευρωπαϊκή οικονομία, ακριβώς και γι’ αυτό το λόγο η αξιοπιστία μιας χώρας αποτελεί όρο επιβίωσης και κυρίως αποτελεί για κάθε χώρα και για κάθε κυβέρνηση και για τη δική μας Κυβέρνηση, ένα από τα ισχυρότερα όπλα για να μπορεί να σταθεί η οικονομική πολιτική της χώρας, για να μπορεί να επιβιώσει και να σταθεί η χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στη διεθνή οικονομία.

Η Ελλάδα σήμερα χρειάζεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά μία μεγάλη θεσμική αλλαγή, μία μεγάλη αλλαγή που να εγγυάται και να σηματοδοτεί τη διασφάλιση και τη διαφάνεια, όσον αφορά τον έλεγχο των δημοσίων οικονομικών. Η αποκατάσταση, λοιπόν, της αξιοπιστίας του προϋπολογισμού, δεδομένου ότι οι μέχρι τώρα αδυναμίες του οδήγησαν στο να βρίσκεται στην τελευταία θέση ποιότητας και αξιοπιστίας στη διεθνή αξιολόγηση, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα μοντέλα και τις πρακτικές άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προβάλλει πλέον ως μία αδήριτη αναγκαιότητα.

Η αποτυχία της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας στη δημοσιονομική διαχείριση τα προηγούμενα χρόνια είναι γνωστή, όπως είναι γνωστά και τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής.

Εγώ μόνο ένα στοιχείο θέλω να υπενθυμίσω, το οποίο ήταν ενδεικτικό για την όλη κατάσταση. Ο Προϋπολογισμός του 2008 έπεσε έξω κατά 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα, ενώ αντίστοιχα ο Προϋπολογισμός του επόμενου χρόνου, του 2009, έπεσε έξω κατά 20 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η χώρα μας, λοιπόν, χρειάζεται μία μεγάλη ανατροπή υπέρ του δημοσίου ήθους, υπέρ της διαφάνειας, υπέρ του δημοκρατικού και κοινωνικού ελέγχου. Και αυτή, ακριβώς, είναι η βασική ιδέα αυτής της μεγάλης μεταρρύθμισης, την οποία εισηγείται ο Υπουργός Οικονομικών, καθώς η δημοσιονομική διαχείριση πρέπει να αποκτήσει ένα νέο θεσμικό υπόβαθρο, για να μπορέσει να είναι διαρκής, συνεκτική, για να είναι πιο δεσμευτική για την ίδια την πολιτική διαδικασία, προκειμένου να φέρει συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Όλοι γνωρίζουμε -και δεν χρειάζεται να το συζητήσουμε άλλο- το πραγματικό μέγεθος και τον όγκο των διαρθρωτικών προβλημάτων του δημόσιου τομέα, αλλά και της οικονομίας μας συνολικά. Και, ακριβώς, αυτή η επιλογή της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, να προχωρήσει σε ένα σοβαρό νοικοκύρεμα στα δημόσια οικονομικά, είναι αυτό το οποίο βρίσκει, απ’ ό,τι φαίνεται, και την υποστήριξη από ένα μεγάλο μέρος της Βουλής. Γιατί όλοι αναγνωρίζουμε ότι πλέον έφθασε η ώρα, για να θέσουμε τις βάσεις για τις μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές όσον αφορά τη δημοσιονομική διαχείριση και μάλιστα, να φέρουμε αλλαγές, οι οποίες σε άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και στην ίδια τη διαδικασία της συγκρότησης, διαμόρφωσης και εκτέλεσης του κοινοτικού προϋπολογισμού, είναι δεδομένες και λειτουργούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Με τη σημερινή, λοιπόν, νομοθετική πρωτοβουλία η Κυβέρνηση στοχεύει ακριβώς στην ουσιαστική ενίσχυση της αξιοπιστίας, της λειτουργικότητας και της αποτελεσματικότητας στην εκτέλεση του Προϋπολογισμού. Ο Υπουργός κ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε διεξοδικά σε όλο το πλαίσιο αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας, όπως επίσης και ο εισηγητής της Πλειοψηφίας, ο συνάδελφος κ. Δημήτρης Λιντζέρης.

Εμείς επιμένουμε. Θέλουμε να θέσουμε τις βάσεις για τη θεμελιώδη αλλαγή στη δημοσιονομική διαχείριση. Θεσπίζονται νέοι σύγχρονοι δημοσιονομικοί κανόνες και νέες αρχές για τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος. Είναι μία μεγάλη ριζική τροποποίηση του ισχύοντος πλαισίου κατάρτισης, εκτέλεσης και παρακολούθησης του Προϋπολογισμού. Δημιουργούνται νέοι και ισχυροί θεσμοί διαφάνειας και δημοσιοποίησης των στοιχείων και λογοδοσίας, ιδιαίτερα μέσα από τις διαδικασίες που αποφάσισε η Βουλή των Ελλήνων με το νέο Κανονισμό που προωθήσαμε και στον οποίον ακριβώς σήμερα το νέο νομοσχέδιο έρχεται να αντιστοιχηθεί και να προβλέψει τις ανάλογες διαδικασίες ως θεσμική υποχρέωση του Υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να ενημερώνει απρόσκοπτα το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής και ως εκ τούτου, από εκεί οι Βουλευτές να έχουν πλήρη ενημέρωση, αλλά και όλα τα πολιτικά κόμματα, για όλες τις φάσεις της διαδικασίας εκτέλεσης του Προϋπολογισμού.

Βέβαια, όλες αυτές οι ιδέες σε ορισμένους φοβάμαι ότι ηχούν σαν άγνωστες λέξεις. Προφανώς, εννοώ εκείνους οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τις υπερβάσεις δαπανών, για τη διασπορά της χρηματοδότησης, για τους αποδυναμωμένους έως ανύπαρκτους ελέγχους που αποτελούν κάποιες, αλλά πολύ σημαντικές από τις παθογένειες του ελληνικού δημοσιονομικού συστήματος. Σε αυτές, ακριβώς, τις πληγές έρχεται επιτέλους να βάλει ένα τέλος η Κυβέρνηση με την πρωτοβουλία του Υπουργείου Οικονομικών.

Η ορθολογική δημοσιονομική διαχείριση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αποτελεί αυτή καθεαυτή αναπτυξιακό μέτρο. Δεν είναι, λοιπόν, μόνο επιλογή, αλλά είναι απαραίτητη και αναγκαία προϋπόθεση υπό τις παρούσες συνθήκες, στις οποίες βρίσκεται η χώρα μας, όχι μόνο για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης, αλλά κυρίως για να διαμορφώσουμε στέρεες βάσεις, προκειμένου να προχωρήσουμε σε έναν ουσιαστικό αναπτυξιακό δρόμο.

Γι’ αυτό, πέρα από τη σημερινή νομοθετική πρωτοβουλία, καλό είναι να συγκρατούμε στην προβληματική και στη σκέψη μας τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί, που έχουν περάσει από τη Βουλή και οι οποίες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο λειτουργούν συμπληρωματικά σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση. Αναφέρομαι στη δημιουργία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, η οποία πλέον διαθέτει διοικητική και επιχειρησιακή αυτονομία. Και όχι μόνον αυτό, αλλά με τη λειτουργία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής είναι απολύτως βέβαιο ότι θα συμβάλλουμε καθοριστικά στην ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας μας, μια αξιοπιστία η οποία επλήγη βάναυσα, θα έλεγα, τα προηγούμενα χρόνια ιδιαίτερα στον περιβάλλοντα χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επίσης, με το φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε, αναμορφώθηκε ριζικά το φορολογικό σύστημα της χώρας, έτσι ώστε να καταστεί, όχι μόνο περισσότερο αποτελεσματικό, αλλά και περισσότερο δίκαιο, προβλέποντας δομές και ρυθμίσεις τέτοιες, οι οποίες, συν τω χρόνω, μπορούν να αποδώσουν και να συμβάλλουν καθοριστικά στην κοινωνική δικαιοσύνη.

Επιπλέον, έχουν θεσπιστεί νέοι κανόνες στη δημόσια διοίκηση, όπως η νομοθετική πρωτοβουλία, βάσει της οποίας όλες οι υπογραφές των Υπουργών και των κρατικών λειτουργών θα αναρτώνται στο διαδίκτυο.

Υπενθυμίζω ακόμη, τη μεγάλη θεσμική μεταρρύθμιση της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, τον «Καλλικράτη», ο οποίος και αυτός με τη σειρά του έχει την αντίστοιχη συμπληρωματική συμβολή σε αυτήν τη μεγάλη προσπάθεια.
Τέλος, ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες και η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων, μια δράση που σε συνδυασμό με την Ενιαία Αρχή Πληρωμών θα ενισχύσει τη λογοδοσία και θα περιορίσει την σπατάλη.

Ταυτόχρονα, με όλες τις παρεμβάσεις που διαμορφώνονται αυτήν την περίοδο, αλλά και ως αποτέλεσμα και συνέργεια της συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας την οποία σήμερα συζητούμε και ψηφίζουμε, το Υπουργείο Οικονομικών θα εποπτεύει πλέον και τους προϋπολογισμούς των φορέων της γενικής Κυβέρνησης, ενώ καθιερώνεται ανώτατο όριο δαπανών για το κράτος, τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Επίσης, καθιερώνεται το αποθεματικό εκτάκτων αναγκών, ενώ τα Υπουργεία και οι φορείς αποκτούν ευελιξία στην αλλαγή των προτεραιοτήτων εντός του ορίου των επιτρεπομένων δαπανών. Και εδώ ξανά έρχεται η Βουλή να έχει και αυτή τη δική της δυνατότητα, προκειμένου να παρεμβαίνει σε αυτές τις διαδικασίες.

Τέλος, εισάγεται η ευθύνη των Υπουργών στην κατάρτιση, παρακολούθηση και τον έλεγχο των προϋπολογισμών τους. Νομίζω ότι θέτουμε ένα τέλος στη λογική την οποία γνωρίσαμε μέχρι τώρα, τον ασταμάτητο διαγκωνισμό των υπηρεσιών των διαφόρων Υπουργείων να προτείνουμε ολοένα και περισσότερο ενόψει του ότι θα κοπούν κάποια από το Γενικό Λογιστήριο και το αποτέλεσμα ήταν να φουσκώνουμε τους επιμέρους προϋπολογισμούς, οι οποίοι είτε παραμένουν στο τέλος ανεκτέλεστοι και ανεφάρμοστοι είτε σε κάθε περίπτωση δεν λειτουργούν υπέρ της συνολικής εικόνας και της ορθολογικής διαχείρισης των δημοσίων δαπανών.

Τέλος, προχωρούμε και στη νέα λογιστική αποτύπωση των δημοσίων δοσοληψιών. Εφαρμόζεται διπλογραφική λογιστική τροποποιημένης ταμειακής βάσης και θεσπίζεται η έννοια του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού πλαισίου στρατηγικής, το οποίο ψηφίζεται και θα ψηφίζεται από τη Βουλή και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τους στόχους της Κυβέρνησης για την επόμενη τριετία για ολόκληρη την γενική Κυβέρνηση.

Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αισθάνθηκα την ανάγκη να αναφέρω όλες αυτές τις πλευρές, οι οποίες είναι οι θετικές πλευρές του νομοσχεδίου, είναι οι πλευρές οι οποίες φωτίζουν αυτήν τη μεταρρύθμιση την οποία προχωρούμε; Δεν το κάνω συνήθως. Το έκανα σήμερα, γιατί είναι μια μέρα που σπάνια συμβαίνει τρία πολιτικά κόμματα, η Πλειοψηφία, η Αξιωματική Αντιπολίτευση και ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός να συμφωνούν επί της αρχής μιας μεγάλης μεταρρύθμισης. Παρ' όλα αυτά, χάσαμε τη μέρα πάλι στις αντιπαραθέσεις και μάλιστα σε αντιπαραθέσεις εξαιρετικά άγονες και σκληρές. Μέχρι για πολιτικά πραξικοπήματα και για πολιτική σκευωρία ακούσαμε σήμερα. Ακούσαμε πολλά και έντονα πράγματα, τη στιγμή που θα μπορούσαμε κάλλιστα, αναλαμβάνοντας όλοι τις ευθύνες μας απέναντι στην κοινωνία και τον τόπο, να αναδείξουμε τις θετικές πλευρές μιας μεταρρύθμισης. Ας ελπίσουμε, τουλάχιστον, ότι με σύμπνοια και με κοινή ευθύνη θα εφαρμόσουμε αυτό το νέο πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης της χώρας και από την πλευρά του Κοινοβουλίου, ενισχύοντας την ίδια τη δική μας λειτουργία, των αρμοδίων Επιτροπών, της Επιτροπής Ελέγχου του Προϋπολογισμού και της Επιτροπής των Οικονομικών που εξετάζει τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τον Προϋπολογισμό, αλλά και της Ολομέλειας και του νέου Γραφείου Προϋπολογισμού, το οποίο θα συγκροτήσουμε.

Σε κάθε περίπτωση, ολοκληρώνοντας, κύριε Υπουργέ -στρέφομαι σε εσάς- θέλω να κάνω ένα σχόλιο. Γνωρίζω τον αγώνα σας, την προσπάθεια της Κυβέρνησης, την ποιότητα των υπηρεσιών του Υπουργείου στο οποίο προΐσταστε, γνωρίζω τη μεγάλη δέσμευση την οποία έχουν οι υπάλληλοι ιδιαίτερα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους όσον αφορά τα δημόσια οικονομικά και τη στράτευση την οποία τον τελευταίο καιρό επιδεικνύουν όσον αφορά τις αλλαγές που έρχονται και, βεβαίως, συμφωνώ απόλυτα στο νοικοκύρεμα των δημοσίων οικονομικών.

Θέλω να κάνω μία παράκληση, όμως. Μέσα σε αυτήν την προσπάθεια, η οποία γίνεται, στη ζέση και στο πάθος, με το οποίο όλοι οι συνεργάτες σας εργάζονται, ας μην ξεχνάμε κάτι πάρα πολύ βασικό. Ότι το πολίτευμά μας προβλέπει τη διάκριση των εξουσιών, ανάμεσα στη νομοθετική και την εκτελεστική εξουσία. Οι Βουλευτές δεν είναι υπάλληλοι του δημοσίου, είναι λειτουργοί. Και ως εκ τούτου, από αυτήν την άποψη θα πρέπει και οι συνεργάτες σας, ιδιαίτερα του Γενικού Λογιστηρίου, αυτήν την αρχή να μην την ξεχνούν ποτέ. Ιδιαίτερα όταν συντάσσουν εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου σε τροπολογίες νομοσχεδίων άλλων υπουργών.
Σας ευχαριστώ πολύ.

    

 

 

 
Ημ. Έκδοσης:29/07/2010 Share Εκτύπωση
| | |