ΥΠ.ΠΡΟ.ΠΟ
Πολυμέσα
Επίκαιρη Επερώτηση με θέμα: Η αδυναμία εφαρμογής του νέου συστήματος προμηθειών με την κατάργηση στην πράξη του προηγούμενου οδήγησε στην εκτίναξη των χρεών των Νοσοκομείων
 
 
7/10/2008

Η αδυναμία εφαρμογής του νέου συστήματος προμηθειών με την κατάργηση στην πράξη του προηγούμενου οδήγησε στην εκτίναξη των χρεών των Νοσοκομείων



Ως αντιπολίτευση η Νέα Δημοκρατία ασκούσε σκληρή κριτική για τα χρέη των Νοσοκομείων.

Το 2004 το χρέος των Νοσοκομείων ήταν γύρω στα 2 δισ. Ευρώ και στο τέλος του 2004 έγινε ρύθμιση των χρεών που είχαν φθάσει στα 2,4 δισ. Ευρώ. Αν και υψηλό, εν τούτοις παρουσίαζε σημεία βελτίωσης μετά την ψήφιση του 2955/2001.

Για άγνωστους λόγους η κυβέρνηση κατέστησε ανενεργό το Νέο Σύστημα Προμηθειών που είχε καθιερώσει ο Ν. 2955/2001 αν και είχε αρχίσει να εφαρμόζεται με πολύ θετικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων του Συστήματος, όπως είναι οι χρονοβόρες διαδικασίες και ο κατακερματισμός των προμηθειών, οι συγκριτικά υψηλές τιμές σε σχέση με τα δεδομένα της αγοράς, οι διαφορετικές τιμές για το ίδιο υλικό μεταξύ Νοσοκομείων, οι αδιαφανείς διαδικασίες των διαγωνισμών αλλά και οι μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών των προμηθευτών.

Υπήρξαν συγκεκριμένα αποτελέσματα με σημαντικές μειώσεις τιμών και καλύτερη ποιότητα υλικών από τα τότε ΠΕΣΥΠ όπως της Δυτικής Ελλάδας, της Κρήτης, της Κεντρικής Μακεδονίας κλπ. ενώ εσείς άκριτα Η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης επανήλθε τα τελευταία πέντε χρόνια στο προ του 2001 καθεστώς.

Οι επικοινωνιακές εξαγγελίες όπως: βάζουμε «τάξη», «νυστέρι», «εξυγίανση» κλπ. στις προμήθειες του ΕΣΥ έχουν οδηγήσει σε ένα τέλμα, γκρεμίζοντας ό,τι χτίστηκε με μεγάλη προσπάθεια στο πρόσφατο παρελθόν.

Μετά από σχεδόν πέντε χρόνια δεν υπάρχει, ούτε φαίνεται να υπάρξει στο άμεσο μέλλον κάτι που να λειτουργεί στη θέση αυτού που καταργήθηκε.

Το αποτέλεσμα της πολιτικής σας, που περιορίζεται σε διάφορα επικοινωνιακά τεχνάσματα, και πομπώδεις ανακοινώσεις μη ανταποκρινόμενες στην πραγματικότητα, αποτυπώνεται στους αριθμούς:
Οι οφειλές των νοσοκομείων ξεπερνούν τα 4,5 δισ. Ευρώ, τριπλασιάσθηκαν δηλαδή τα τελευταία πέντε χρόνια. Η αλλαγή του συστήματος προμηθειών που έγινε πριν από ενάμισι χρόνο, οδήγησε στις εξωσυμβατικές παραγγελίες υλικών, ξεπερνώντας τα 1,2 δισ. Ευρώ μόνο σε ένα χρόνο. Οι δαπάνες για τα φάρμακα το 2003 ήταν 5 εκ. Ευρώ. Το 2007 έφθασαν τα 8 εκ. Ευρώ. Το πιο πιθανό είναι πως στο τέλος του 2008 θα πλησιάζουν τα 10 εκ. Ευρώ.

Δεν είναι ακόμα μέχρι σήμερα σαφές από ποια στοιχεία και ποιες εκτιμήσεις προκύπτει - σύμφωνα με δικές σας εξαγγελίες - το περίφημο νούμερο της εξοικονόμησης των 500 εκ. ευρώ για κάθε χρόνο, αρχής γενομένης από το 2007. Φυσικά με την ψήφιση του νέου νόμου περί προμηθειών δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Ασφαλώς ούτε και από τη μείωση των ΔΥΠΕ όπως είχε δηλώσει ο Υπουργός, γεγονός που μάλλον ζημίωσε, παρά ωφέλησε, αφού ο έλεγχος για τις προμήθειες έχει καταστεί, με τη συγχώνευση των ΔΥΠΕ, αδύνατος.

Δεν γίνεται αντιληπτό με ποια τεχνογνωσία και εμπειρία από πλευράς των φορέων που εμπλέκονται στους Κεντρικούς Διαγωνισμούς με δεκάδες νέες προσλήψεις, πρόκειται να υλοποιηθεί το σχέδιό σας. Νομίζω εύλογα διερωτάται κανείς ποιο θα είναι το καθηκοντολόγιο των νέων υποδιοικητών για τις προμήθειες στα μεγάλα Νοσοκομεία. Ποιο ρόλο δηλαδή θα διαδραματίσουν, όταν οι διαγωνισμοί γίνονται κεντρικά;

Η τεράστια εμπειρία των σημερινών στελεχών του ΕΣΥ, που ασχολούνται με τους διαγωνισμούς των προμηθειών όπως φαίνεται δεν σας είναι χρήσιμη και την απορρίπτετε.

Η εμπλοκή ενός φορέα, όπως η Τράπεζα της Ελλάδος στο σχέδιό σας εάν δεν έχει επικοινωνιακό χαρακτήρα είναι μάλλον προϊόν μη επαρκούς ενημέρωσης. Εγείρεται το εύλογο ερώτημα αν η συμμετοχή της είναι νόμιμη και συμβατή με το σημερινό ρόλο της.

Οι επιπτώσεις στη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού μεταξύ των προμηθευτών με τον ένα κεντρικό διαγωνισμό δεν είναι προβλέψιμες, καθώς αυτό είναι ανεφάρμοστο σε πολλές προμήθειες, όταν συμφέρει ο εφοδιασμός από τοπικές αγορές. Οι αποκεντρωμένοι διαγωνισμοί των ΠΕΣΥΠ είχαν αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα.

Σήμερα οι πάρεδροι αδυνατούν να πληρώσουν τους προμηθευτές, αφού δεν έχουν νομοθετική κάλυψη. Η Κυβέρνηση κατήργησε την αποκέντρωση των προμηθειών, που επέτρεπε συγκριτικά στοιχεία καθώς και σύγκριση τιμών που πετύχαιναν οι διαγωνισμοί των διαφόρων ΠΕΣΥΠ, άρα αυτόματη διαφάνεια. Αποτέλεσμα επίσης μιας τέτοιας πολιτικής θα ήταν και ο ανταγωνισμός μεταξύ του ΠΕΣΥΠ (σημερινού ΔΥΠΕ) ως προς τους μηχανισμούς ελέγχου των τιμών.

Με τι συγκρίνονται τα αποτελέσματα του συγκεντρωτικού σας συστήματος; Μήπως απαραίτητα πρέπει κανείς να λαμβάνει ως δεδομένο ότι οι συνεργάτες του εκάστοτε υπουργού διαθέτουν υψηλού βαθμού ήθος και όλοι οι υπόλοιποι δεν εμπνέουν εμπιστοσύνη; Τα τελευταία γεγονότα άλλων Υπουργείων δεν επιβεβαιώνουν αυτά που εσείς θεωρείτε, ως δεδομένα.

Πώς θα ελέγχονται κεντρικά και θα συγκρίνονται οι ποσότητες υλικών από τα διάφορα Νοσοκομεία ανάλογα με το παρεχόμενο έργο τους, κάτι που γινόταν με τους αποκεντρωμένους περιφερειακούς διαγωνισμούς;

Ο τρόπος αντιμετώπισης των καθυστερήσεων πληρωμών από τα ασφαλιστικά ταμεία είναι έως τώρα άγνωστος. Όπως άγνωστος είναι και ο λόγος της μη εφαρμογής του Αλληλόχρεου Λογαριασμού Μεσολαβούσας Τράπεζας του Ν 2955/2001;

Αν αυτό που προτείνετε στον νόμο σας είναι αποτελεσματικότερο, γιατί δεν το εφαρμόζετε για τα σημερινά χρέη των Νοσοκομείων και τις ραγδαία αυξανόμενες δαπάνες, που ‘φορτώνονται’ από τις υψηλές τιμές των υλικών;

Το νέο σύστημα προμηθειών δεν έχει εφαρμοσθεί πλήρως, παρότι συμπληρώθηκαν 18 μήνες από την ψήφιση του σχετικού νόμου. Μπροστά στην έλλειψη ακόμη και στοιχειωδών υλικών, οι αγορές εκτός διαγωνισμών προκαλούν «αιμορραγία» εκατομμυρίων στο ΕΣΥ.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία ως προς την κατάσταση που επικρατεί σήμερα και παρουσιάζονται σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» της 2.9.08: Η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ) εξέδωσε στις 8 Ιουλίου 2008 εγκύκλιο σύμφωνα με την οποία: «Οποιαδήποτε προμήθεια είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία του νοσοκομείου, στον βαθμό που σχετίζεται με την προστασία της ζωής ή της ασφάλειας των ασθενών ή προσωπικού, θα εγκρίνεται από την ΕΠΥ έστω και των υστέρων». Η εγκύκλιος έχει ημερομηνία 8 Ιουλίου 2008 και απευθύνεται σε όλες τις υγειονομικές περιφέρειες και τους εποπτευόμενους φορείς τους.

Στο ίδιο δημοσίευμα αναφέρεται ότι πρόσφατα, δηλαδή τον Αύγουστο 2008, εκδόθηκε νεότερη, διευκρινιστική εγκύκλιος από την ΕΠΥ με την οποία δίνονται αναλυτικότερες οδηγίες, μεταξύ των οποίων επαναλαμβάνεται ότι «Η Επιτροπή δίνει έγκριση έστω και εκ των υστέρων για την προμήθεια αγαθών ή υπηρεσιών που είναι απαραίτητα για να καλυφθούν άμεσες, απρόβλεπτες ή επιτακτικές ανάγκες που απειλούν τη ζωή ή την ασφάλεια των ασθενών ή εργαζομένων… Αρμόδια όργανα για να αιτιολογήσουν την ανάγκη είναι οι διοικήσεις και οι Διευθύνσεις Υγειονομικών Περιφερειών.»

Όπως μπορεί κανείς να αντιληφθεί από τα παραπάνω δύο έγγραφα, μεγάλος μέρος των προμηθειών στο ΕΣΥ εξακολουθεί να πραγματοποιείται χωρίς διαγωνισμό, με παρατάσεις ληγμένων συμβάσεων. Σε πολλές περιπτώσεις αυτό είναι η μόνη λύση καθώς τα υλικά «στερεύουν» το ένα μετά το άλλο στα νοσοκομεία.

Μπορείτε να μας πείτε το κόστος που συνεπάγεται αυτή η απόφαση με τις εξωσυμβατικές προμήθειες; Δεν φαίνεται να έχει γίνει η παραμικρή μελέτη πάνω σε αυτό το θέμα.

Θα θέλαμε να μας καταθέσετε επίσημη διαβεβαίωση των Φορέων για τον χρόνο και τις προϋποθέσεις που απαιτούνται προκειμένου να συντάξουν τις απαραίτητες προδιαγραφές των υλικών για τους κεντρικούς διαγωνισμούς.

Το αν είναι αυτές εφαρμόσιμες ή όχι σε πανελλαδικό επίπεδο κανείς δεν το γνωρίζει. Ως φαίνεται, έχετε τυφλή εμπιστοσύνη σε ό,τι υιοθετήσει ο κάθε Φορέας. Συμπληρώνετε τον πέμπτο χρόνο διακυβέρνησης της Χώρας και ο χώρος της Υγείας γενικότερα περνάει την κρισιμότερη περίοδο.

Η ραγδαία αύξηση χρεών οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανεπάρκεια του συστήματος Διοίκησης και Προμηθειών.

Κατά ένα μεγάλο ποσοστό, οι Ελληνες δεν εμπιστεύονται σήμερα το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Χαρακτηριστικό της όλης κατάστασης είναι ότι και οι δαπάνες για την ιδιωτική υγεία έχουν εκτοξευθεί από το 46%, που ήταν πριν από πέντε χρόνια, στο 58%.

Για όλους του παραπάνω λόγους:

Επερωτάται ο κ. Υπουργός Υγείας

1. Για την καθυστέρηση εφαρμογής του νέου Νόμου, 18 μήνες μετά
την ψήφισή του και περίπου πέντε χρόνια από την ανάληψη
διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ.
2. Για την κατάργηση τον Ν. 2955/2001 που είχε αρχίσει να εφαρμόζεται με πολύ θετικά αποτελέσματα.
3. Για την αγνόηση συγκεκριμένων αποτελεσμάτων βάσει μελετών με σημαντικές μειώσεις τιμών και καλύτερη ποιότητα υλικών που επιτυγχάνονταν με την εφαρμογή του Ν. 2955/01.
4. Για την αναιτιολόγητη ραγδαία αύξηση των χρεών των Νοσοκομείων από 2,4 δισ. των 44 μηνών ( Απρίλιος 2001 – Δεκέμβριος 2004 ) στα 4,5 δισ. ευρώ στους 36 μήνες (Ιανουάριος 2005 – Δεκέμβριος 2007).
5. Για την περίφημη εξοικονόμηση των 500 εκ. ευρώ ετησίως, αρχής γενομένης από το 2007.
6. Για το ανύπαρκτο έργο των νέων υποδιοικητών στα μεγάλα νοσοκομεία, αφού αντί της αποκέντρωσης των διαδικασιών προμηθειών εσείς προτιμάτε τη συγκέντρωση στους χώρους του Υπουργείου. Ποιες είναι δηλ. οι αρμοδιότητες των νέων υποδιοικητών όταν οι διαγωνισμοί θα γίνονται κεντρικά.
7. Για το αν η εμπλοκή ενός φορέα όπως η Τράπεζα της Ελλάδος στο σχέδιό σας ως διαδικασία θεωρείται νόμιμη και αν υπάρχει σύμφωνη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδος.
8. Για τις αρνητικές επιπτώσεις, στη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού μεταξύ των προμηθευτών από ένα κεντρικό διαγωνισμό.
9. Για την κατάργηση της αποκέντρωσης των προμηθειών που επέτρεπε συγκριτικά στοιχεία και σύγκριση τιμών μεταξύ των ΔΥΠΕ που αυτομάτως οδηγούσε στη διαφάνεια.
10. Για το πάγωμα των διαγωνισμών εδώ και ένα χρόνο και την αύξηση των εξωσυμβατικών προμηθειών, με συνέπεια τη χρεοκοπία του συστήματος.
11. Για την αδυναμία σας να δεσμευτείτε ότι η Επιτροπή θα μπορέσει να συντάξει τις απαραίτητες προδιαγραφές των υλικών για τους κεντρικούς διαγωνισμούς.

07-10-2008

ΟΙ ΕΠΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

ΛΑΜΠΙΡΗΣ ΗΛΙΑΣ
ΒΕΡΡΑΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ
ΓΕΙΤΟΝΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
ΔΡΙΒΕΛΕΓΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ ΗΛΙΑΣ
ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
ΚΑΤΡΙΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΛΙΝΤΖΕΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΜΑΝΤΑΤΖΗ ΤΣΕΤΙΝ
ΜΕΡΕΝΤΙΤΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑ
ΝΑΣΙΩΚΑΣ ΕΚΤΟΡΑΣ
ΞΕΝΟΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΛΙΖΑ
ΠΕΡΛΕΠΕ - ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
ΡΑΠΤΗ ΣΥΛΒΑΝΑ
ΣΑΚΟΡΑΦΑ ΣΟΦΙΑ
ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ
ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΣΚΟΥΛΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΣΚΟΥΛΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΤΙΜΟΣΙΔΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΤΣΙΟΚΑΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ
ΧΑΪΔΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
ΦΛΩΡΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

 

 
Ημ. Έκδοσης:07/10/2008 Share Εκτύπωση
| | |